Blog

BLOG -Tippek és hasznos információk

Postai csomag: a legfontosabb tudnivalók

Egy postai csomag feladása könnyen jelenthet kihívást, hiszen az elérhető postai szolgáltatások száma jelentős, és mind eltérő céllal és díjszabással rendelkezik.

Ebben a cikkben most összeszedtük pontról-pontra a csomagfeladás tudnivalóit, választ adva az összes felmerülő gyakori kérdésre.

A postai csomag feladása

Mikor postai csomagot adunk fel, a Magyar Posta belföldi és alap csomagfeladási szolgáltatásai állnak rendelkezésünkre.

Milyen lehetőségek vannak a belföldi csomagfeladásra?

A belföldi postai küldemények során az alábbiakat érdemes végiggondolni:

  • Postai csomag vagy üzleti csomag?

Ezek főleg az elérhető többletszolgáltatások számában térnek el.

  • Becsomagoltuk-e vagy kell neki boríték, doboz stb.?

A csomagolásra érdemes figyelmet fordítani, mert ha nem megfelelő, nem vállal érte felelősséget a Magyar Posta Zrt.

  • Mikorra szeretném, hogy a címzett kézhez kapja?

Erről bővebben a ‘Milyen lehetőségek és ajánlások vannak a kézbesítés időpontjának kiválasztására/meghatározására?’ pont alatt írunk.

  • Egyáltalán szeretném-e, hogy kézhez kapja, vagy csomagautomatába, postán maradóra, netán postapontra küldöm inkább?

Ezek a postai szolgáltatások mind másra jók és árban sem ugyanazok.

  • Kérek-e hozzá tértivevényt vagy értéknyilvánítást, illetve törékeny-e a postai csomag?

Ezek a többletszolgáltatások mind a csomag biztonságát hivatottak garantálni, úgyhogy egy nagyobb értékű, törékeny csomag esetén megfontolandók.

Milyen csomagfeladási szolgáltatásai vannak a Magyar Postának?

A Magyar Posta Zrt alapszolgáltatási között választhatunk a kézbesítés helyét illetően:

  • Házhoz kézbesítés (max. 40 kg)
  • Postán maradó (max. 30 kg)
  • PostaPont (max. 20 kg)
  • Csomagautomata (max. 20kg)

Emellett választhatunk az e-előrejelzés, e-értesítés és átfutási idő meghatározása között is.

Milyen csomagot adhatok fel postán keresztül?

A postai csomag feladásánál szempont lehet a méret és a súly és az is, hogy postán maradóra szeretnénk-e azt kérni.

Milyen méretű, súlyú, értékhatárú stb. csomagokat lehet feladni postán keresztül?

Itt alapvetően az MPL Postacsomag és MPL Üzleti Csomag postai küldemények között ajánlatos különbséget tenni. Előbbinél például a tömeghatár 20 kg, de üzletiként ez 40 kg-ra is felmehet. Az értéknyilvánítást tekintve belföldön Postacsomag esetén a nyilvántartott érték minden megkezdett 10 000 Ft-ja után kell fizetni, az Üzleti Csomagnál 50 000-tól 2 000 000 Ft- ig terjed a díjszabás. Nemzetközi postai csomag esetén a nyilvántartott érték minden megkezdett 5 000 Ft-ja után számolnak fel költséget.

Hogyan adhatok fel postán maradó csomagot?

Postán maradó csomag esetén a címzésnél, az adatok megadásánál kell csak figyelni, ahol az alábbiakra lesz szükség:

– címzett neve

– település

– posta neve (pl.: Budapest 62 posta)

– „postán maradó”

– irányítószám

Postai díjak

A postai díj két összetevőből áll: az alapdíjból és kapcsolódó kiegészítő díjakból az igényelt szolgáltatások szerint.

Hogyan számolhatod ki mennyibe fog kerülni egy adott csomag feladása? (H3)

Érdemes tehát előre kikalkulálni, hogy nagyjából miként alakul majd a postai csomag összköltsége. Itt a következő változókkal lehet számolni:

  • Csomag típusa (MPL Postacsomag/ MPL Üzleti csomag)
  • A csomag tömege: X kg
  • Egyéb szolgáltatások:
    • Értéknyilvánítás – X Ft
  • Terjedelmes: igen/ nem
  • Törékeny: igen/ nem
  • Tértivevény: igen/ nem
  • Visszakézbesítés: igen/ nem
  • Egyéb szolgáltatások az MPL Üzleti csomaghoz:
    • Kézbesítés helye: háznál/ postán maradó/ PostaPontra/ csomagautomatába
    • Kézbesítés ideje: normál/ 7-9 óra/ 17-20 óra/ 8-12/12-16 óra/ szombat (8-12 óra)
    • 1 munkanapos időgarancia: igen/ nem
    • Meghatározott napi kézbesítés: igen/ nem
    • Saját kézbe: igen/nem
    • A címzett fizet: igen/ nem
    • Árufizetés: X Ft – banki átutalás / készpénz
    • Háznál történő felvétel: igen/ nem

Milyen kiegészítő díjak lehetnek csomagfeladás során?

A Magyar Posta Zrt összesen 20 féle többletszolgáltatást kínál, azonban nagy részük csak Üzleti Csomag választása esetén elérhető. Ilyen a már említett időgarancia, de idetartozik az alkalmi átvevő, az időablak szolgáltatás, a nyomkövetés, a saját kézbe vagy épp a szombati napon való kézbesítés is. Ami a Postacsomagnál is elérhető, az az értéknyilvánítás, illetve a terjedelmes, tértivevény és törékeny többletszolgáltatások. 

Mit jelent a tértivevény és mikor használják?

Tértivevényt akkor érdemes igényelni, ha szeretnénk értesítést kapni arról, hogy mikor kapta meg a címzett a csomagunkat – ez természetesen felár ellenében történik. A postás a csomag átvételét a tértivevényen ismerteti el a címzettel, illetve a küldemény címzettje meg is tagadhatja annak aláírását, ha nem kívánja átvenni a csomagot. A tértivevényt a posta visszaküldi számunkra, így megtudhatjuk, hogy megérkezett-e a csomagunk, illetve átvette-e a címzett.

A feladás díját hogyan lehet a címzettre terhelni?

A feladás díját a ‘Címzett fizet’ szolgáltatással postázott küldeményeknél lehet kérni, ahol a feladási díját nem a feladó, hanem a címzett fizeti. Ez a szolgáltatás az üzleti csomagok feladásánál igényelhető akár a postán, akár „háznál”, azonban utóbbi esetben a házhoz történő kézbesítés a feladót terheli.

Mikor érdemes postai utánvétet alkalmazni?

Akkor, ha fontos nekünk a biztonság. Ebben az esetben ugyanis valóban csak a mi címzettünk által vehető át a postai csomag, lévén az ellenértékét ki kell fizetnie az csomagküldő partner futárának. Ezért kiemelkedően fontos, hogy az összeget pontosan számoljuk ki, mert utána azon már nem lehet módosítani.

Mikor érkezik meg a postai csomagom?

A kézbesítés időpontja sokszor központi kérdés, hiszen szeretnénk, hogy a címzett mindenképp átvehesse csomagját.

Milyen lehetőségek és ajánlások vannak a kézbesítés időpontjának kiválasztására/meghatározására?

Amennyiben a postai csomag üzletiként van feladva, ott az „Időablakos” többletszolgáltatásnál a címzett döntheti el, hogy küldeménye a feladást követő napon melyik napszakban érkezzen meg a címzettjéhez.

Milyen alternatívái vannak a postai csomagküldésnek a Fürgefutáron?

A Fürgefutár csomagküldő partnereivel – Packeta, GLS, DPD, UPS, TNT, FedEx – alternatívát tud nyújtani postai csomag küldésére olyan szolgáltatásokkal kiegészülve, mint csomagpont, nemzetközi, expressz, utánvét, aznapi feladású vagy háztól-házig opció. Honlapunkon pontosan kiszámítható a csomagküldés díja, így könnyen kiválasztható az igényeinknek leginkább megfelelő megoldás.

Vissza a blog oldalra »

Legújabb cikkeink

blog-image-5

Kalkulálj árat most és küldd csomagod online!

Árajánlat és megrendelés